Wyobraź sobie swój najpotworniejszy ból głowy. Łupie w skroniach, otępia, nie pozwala skoncentrować się na najprostszych czynnościach. Jest tak nieznośny, że odbiera chęć do życia. To zapewne migrena. Dowiedz się, co najczęściej ją wywołuje.

Ponieważ objawy migreny bardzo utrudniają życie, rozpoznaj co u Ciebie wywołuje ból, by móc uniknąć epizodów migrenowych.

Oprócz poszukiwania przyczyn występowania ataków migreny, znajdź dla siebie lek. Z badań i doświadczeń wielu osób wynika, że przyjmując kwas tolfenamowy, paracetamol czy naproksen w początkowej fazie ataku, można go zatrzymać lub znacznie osłabić.

Co może wywołać atak?

  • określone produkty spożywcze, opuszczanie posiłków, głód
  • hormony
  • zmiany pogody
  • zmęczenie, nieregularny sen
  • stres lub silne emocje

Zwróć uwagę na swoją dietę

Przeanalizuj to, co jesz oraz zapisuj w dzienniczku występowanie ataków bólu głowy. Stopniowo eliminuj lub ograniczaj produkty, które mogą wywoływać migrenę.

Przyjrzyj się działaniu produktów, takich jak:

  • czekolada,
  • kakao,
  • kofeina,
  • alkohol (czerwone wino),
  • owoce cytrusowe,
  • sery,
  • orzechy,
  • tłuste potrawy,
  • intensywne przyprawy

Jedz regularne, ale lekkie i zbilansowane posiłki. Unikaj również wysokoprzetworzonego jedzenia i przede wszystkim nie wychodź z domu bez śniadania!

Migrena jest kobietą

Na migrenę częściej cierpią kobiety niż mężczyźni. Jest to związane z wahaniami hormonalnymi towarzyszącymi miesiączce, stosowaniem antykoncepcyjnych środków hormonalnych lub menopauzą. Częstotliwość występowania napadów migreny zmienia się w różnych etapach życia kobiety: najczęściej występują w wieku rozrodczym, a ich częstość spada w okresie menopauzy i ciąży, kiedy poziom hormonów jest bardziej ustabilizowany.

Pogoda na migrenę

Jeśli miewasz migreny, prawdopodobnie nie służą Ci spadki ciśnienia atmosferycznego z jednoczesnym wzrostem zachmurzenia oraz wilgotności powietrza czy silny wiatr. Również upały, duże nasłonecznienie, mróz i opady mogą zwiększać ryzyko wystąpienia objawów migreny. W razie potrzeby, zastosuj naturalne metody zapanowania nad bólem, a w ostateczności zażyj lek przeciwbólowy zawierający paracetamol, kwas tolfenamowy lub ibuprofen.

Odpoczywaj i śpij regularnie

Zarówno zmęczenie, jak i zbyt krótki lub zbyt długi sen mogą wywoływać ataki migreny. Nie raz pewnie zaobserwowałeś, że migrena wystąpiła w czasie weekendu lub na początku urlopu. Może być to związane z tym, że później położyłeś się spać lub spałeś dłużej niż zazwyczaj. Rozwiązaniem w tym przypadku jest kładzenie się i wstawanie o regularnych porach.

Relaksuj się i minimalizuj stres

Długotrwałe napięcie nerwowe bardzo często wywołuje atak migreny. Czasem ból głowy pojawia się, gdy stres mija, np. po zdaniu egzaminu lub po podjęciu ważnej decyzji. Znajdź własne metody radzenia sobie ze stresem. Spróbuj biegania, spacerów, czy relaksu w wannie z książką.

Migrena to bardzo trudny przeciwnik. Można jednak zapanować nad chorobą, zanim ona zapanuje nad Tobą. Współczesna farmakologia dysponuje lekami, które pomagają uśmierzyć ból i powrócić do normalnego funkcjonowania. Warto zastosować leki zawierające kwas tolfenamowy, kwas acetylosalicylowy lub ibuprofen czy paracetamol.