Długotrwały trening siłowy i związana z nim dieta może wywoływać niedobory pewnych witamin, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Szczególnie w trakcie intensywnego wysiłku trzeba zadbać o dostarczanie do organizmu niezbędnych mikroelementów. Dlatego planując suplementację, nie można zapomnieć o witaminach. Dzisiaj przedstawimy najważniejsze z nich.

Jakie działanie ma witamina D3?

Witamina D3 jest nazywana witaminą życia lub słońca. Wynika to z faktu, że nasz organizm jest w stanie samodzielnie ja syntezować pod wpływem słońca i promieni UV. Działanie witaminy D3 to przede wszystkim wzmocnienie kości, zębów oraz stawów. Witamina D3 ma znaczący wpływ na gospodarkę wapnia i fosforu w organizmie. Jak dowodzą badania naukowe witamina D3 pełni tez funkcję hormonalną. Do jej najważniejszych zadań należy wspomaganie sekrecji testosteronu, co stanowi mocne wsparcie dla organizmu w budowie masy mięśniowej. Witamina D3 wspiera również układ odpornościowy, dzięki czemu organizm szybciej radzi sobie z różnego rodzaju infekcjami.

Objawy niedoboru witaminy D3 wywołują gorsze samopoczucie, osłabienie oraz większą podatność na choroby, infekcje i przeziębienia. Braki witaminy D3 mogą powodować obniżenie poziomu testosteronu, a nawet depresję.

Jakie działanie ma witamina K2?

Przy zażywaniu witaminy D3 zalecane jest także stosowanie witaminy K2. Jej zadaniem jest przede wszystkim ochrona naczyń krwionośnych oraz zabezpieczanie ich struktury przed odkładaniem się wapnia. Suplementacja witaminą K2 ma szczególne znaczenie w przypadku osób w okresie osteoporozy. Sama suplementacja wapniem nie jest wystarczająca dla wzmocnienia struktury kości. Dawkowanie witaminy K2 musi być uzależnione od ilości przyjmowanej witaminy D3.

Jakie działanie ma witamina C?

Popularność witaminy C sprawia, że bardzo często ilości zażywanego suplementu można liczyć w gramach. Nie zawsze jest to właściwa strategia. Zbyt duże ilości witaminy C przyjmowane w okresie infekcji wcale nie muszą wspomagać jej szybszego zwalczania. Witamina C ma działanie antyoksydacyjne, ochronne i osłonowe dla naczyń krwionośnych. Oprócz tego witamina C odpowiada za syntezę kolagenu, który ma niebagatelny wpływ na zdrowie skóry.

Jakie działanie mają witaminy z grupy B?

Zadaniem witamin z grupy B jest utrzymanie procesów metabolicznych na odpowiednim poziomie aktywności. Witaminy z grupy B są odpowiedzialne za szereg przemian energetycznych. Przede wszystkim odpowiadają za przemiany białka, węglowodanów i tłuszczów. Oprócz tego witaminy z grupy B poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego, utrzymują prawidłową aktywność mózgu, co wpływa bezpośrednio na funkcje poznawcze i emocjonalne.

Jakie działanie ma witamina A?

Witamina A ma wpływ przede wszystkim na prawidłowe funkcjonowanie wzroku. W przypadku osób trenujących dużo bardziej istotne wydaje się oddziaływanie witaminy A na pracę nadnerczy. Dzięki prawidłowej pracy nadnerczy możliwe jest zachowanie właściwego rytmu dobowego, siły do podejmowania treningu i zwiększania masy mięśniowej. Ponadto witamina A wzmacnia kości, wpływa na integralność błon komórkowych, jak również stanowi wsparcie procesów regeneracyjnych.

Właściwa ilość witamin w diecie pomaga w utrzymaniu homeostazy organizmu. To z kolei w prosty sposób przekłada się na optymalną regenerację, zdolność do utrzymania siły mięśniowej i prawidłowej masy ciała. Zbilansowana dieta bogata w witaminy ułatwi utrzymanie progresu treningowego. Witaminy regulują reakcje metaboliczne, utrzymując organizm w doskonałej kondycji.

Artykuł powstał we współpracy z proteintower.eu – odżywki i suplementy diety dla sportowców.