Kule ortopedyczne są zalecane osobom mającym do czynienia ze schorzeniami, złamaniami i dysfunkcjami uniemożliwiającymi sprawne poruszanie się bez ich użycia.

Sięgając po nie, warto wiedzieć jaki typ powinniśmy wybrać i jak dopasować ich rozmiar idealnie do siebie, zapewniając sobie komfort i łatwość chodzenia. Istotne będzie również, jak je stosujemy, jak uczymy się wzorca ruchowego i czy przestrzegamy podstawowych zasad poprawiających stan naszego zdrowia.

Jak wybierać kule ortopedyczne? Które czynniki mają największe znaczenie?

Wybierając kule ortopedyczne, powinniśmy zawsze dobierać je do siebie, stawiając na komfort i jak najszybszy powrót do zdrowia. Najistotniejsze będą przede wszystkim ich wytrzymałość, wysokość, kształt i miękkość uchwytu. Najtrudniej zdecydować o tym, jaką wysokość kul wybrać. Zawsze należy dobierać ją indywidualnie, a najlepiej sprawdzać w obecności specjalisty. Mówi się, że uchwyt powinien być na wysokości krętarza większego lub gdy uchwyt jest na wysokości nadgarstka zwisającej ręki. Znaczącym ułatwieniem będzie regulacja, umożliwiającą zmianę wysokości w zakresie 20 – 30 cm.

Kolejne parametry takie jak wytrzymałość i miękkość uchwytu zależą od naszej wagi i preferencji. Większość kul pozwoli na utrzymanie osób o wadze do 120 – 130 kg, specjalne modele spersonalizowane przystosowane będą do około 150 kg. Sprzęt ortopedyczny w postaci kul powinien mieć także dopasowany do preferencji pacjenta uchwyt. Kształt powinien anatomicznie jak najbardziej przypominać dłoń, a jeśli chodzi o pokrycie to zalecany jest miękki materiał umożliwiający używanie przez dłuższy czas.

Sam typ kul ortopedycznych, jakie będziemy stosować to kule łokciowe. Kule pachowe są stosowane wyłącznie w skrajnych, odosobnionych przypadkach, gdzie pacjent ma złamaną kość nadgarstka przy jednoczesnym złamaniu nogi.

Jak chodzić o kulach?

W przypadku zakupu kul ortopedycznych, poleca się wcześniejszą konsultację z rehabilitantem lub fizjoterapeutą. Lekarz podpowie nam, jak prawidłowo chodzić o kulach, czego unikać, w jaki sposób siadać i wstawać. Obciążenie kul powinno być równomiernie rozłożone na obie kule, a ich rozstaw niewiele szerszy od szerokości bioder. Wchodząc po schodach, pilnujmy aby używać najpierw zdrowej nogi, następnie dostawiając nogę chorą wraz z kulami. Przy schodzeniu sytuacja wygląda odwrotnie: najpierw stawiamy nogę chorą przesuwając kule, za którą podąża noga zdrowa.