Każdy, kto uprawia sport, wie jak ważna jest dobra suplementacja. W trakcie wysiłku człowiek się poci, a wraz z potem traci wiele cennych mikroelementów, witamin i minerałów. Po treningu trzeba uzupełnić ich braki. Jakie suplementy powinny się znaleźć w diecie każdego sportowca?

Mikroelementy

W sportach wytrzymałościowych takich jak np. kolarstwo lub bieganie, bardzo ważne jest uzupełnianie braku magnezu, sodu i potasu. To mikroelementy, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie mięśni i serca, a ich brak przejawia się m.in. bolesnymi skurczami (najczęściej łydek) i narastającym zmęczeniem. Sód zatrzymuje również wodę w organizmie, pomagając zapobiegać odwodnieniu.

Minerały warto uzupełniać zanim pojawią się pierwsze objawy ich braku, jeszcze w trakcie wysiłku. Są one stałymi składnikami napojów izotonicznych, a magnez i potas można również łykać w tabletkach. Warto zaopatrzyć się w gotowe zestawy witaminowe dla sportowców – są one tak skomponowane, by uzupełniać wszystkie tracone w czasie treningu pierwiastki, łącznie z tymi, których organizm nie potrzebuje w dużych ilościach.

Witaminy

Wraz z potem organizm traci nie tylko mikroelementy, ale również witaminy. Ich niewystarczająca ilość w organizmie powoduje osłabienie i może prowadzić do poważnych schorzeń, takich jak zaburzenia widzenia, słabe krzepnięcie krwi, zwiększona łamliwość kości, zanik oraz bóle mięśni i gorsza odporność. Nawet niewielkie braki mogą powodować objawy utrudniające uprawianie sporu i regenerację organizmu po wysiłku. Dlatego też witaminy warto uzupełniać na równi z mikroelementami. Do dyspozycji sportowców są specjalne zestawy dla aktywnych (zawierające proporcjonalnie zwiększoną ilość witamin traconych w trakcie treningu i przyspieszających regenerację mięśni). Zarówno zestawy, jak i pojedyncze suplementy dostępne są w aptece lub w Internecie bez recepty.

Suplementy do zadań specjalnych

Sportowcy powinni się również zainteresować aminokwasami rozgałęzionymi (BCAA). Zapobiegają one spalaniu mięśni w trakcie wysiłku i po nim, pomagając ładnie ukształtować sylwetkę. Na rynku można dostać już napoje zawierające BCAA (zarówno w butelce jak i w proszku – do rozpuszczenia w wodzie), a także tabletki do łykania przed, po i w trakcie treningu.

Równie ważna jak trening jest regeneracja. Na bolące po ćwiczeniach mięśnie warto kupić preparat zmniejszający ilość kwasu mlekowego i przyspieszający regenerację włókien. Zniszczonym i nadmiernie obciążonym stawom (np. w trakcie biegania) pomogą suplementy chroniące i odbudowujące chrząstkę, niezbędną do prawidłowego funkcjonowania kolan czy łokci.